Zee en San Blas 29 dec tm 7 jan - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Evie Roebroek - WaarBenJij.nu Zee en San Blas 29 dec tm 7 jan - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Evie Roebroek - WaarBenJij.nu

Zee en San Blas 29 dec tm 7 jan

Door: Evie Roebroek

Blijf op de hoogte en volg Evie

18 Januari 2012 | Panama, Panama-stad

29 december: We zijn vandaag vertrokken vanuit Aruba om naar San Blas te gaan, dus het normale school/wachtsysteem is weer ingegaan. Vandaag was echt puur en alleen school, en dat was misschien wel goed voor een dagje. Ik heb een proefwerk gemaakt en voor 2 andere proefwerken geleerd. Ik heb tussendoor ook nog mijn tweede camerales gehad, en daarbij moesten we een kort filmpje maken over een dagelijkse handeling. Ik heb dus echt veel aan school gedaan, en verder eigenlijk niets.
30 december: Ik had vandaag weer een zeildag. Tijdens de ochtendwacht hebben we echt heel veel gepraat, en dat is best een prestatie als je om 4 uur ’s nachts opstaat. Tussen het ontbijt en de lunch ben ik gaan slapen, en daarna heb ik full-time frans geleerd en 2 toetsen frans op één dag gemaakt! De dagen op zee zijn vrij eentonig, en ook vandaag is er niet veel speciaals gebeurd.
31 december: Ongemerkt komen de feestdagen een voor een voorbij. Toen ik vanochtend opstond had ik helemaal niet het idee dat het oudjaarsavond was. Mijn hele gevoel van tijd is hier trouwens weg. Ik had vandaag les, maar mijn concentratie was niet heel goed. Op een gegeven moment lagen er wortels op tafel, en ik had zo weinig zin om te leren dat ik met een vriendin een wortel-eet-pauze heb genomen. We zijn op onze kamer gaan zitten en dat was heel gezellig! Het leuke is dat je je na zo’n pauze veel beter kan concentreren, en dat het nog leuk is ook! Na het eten begon oud en nieuw. We hebben de meest slechte film ooit, lesbian vampire killers, gekeken en rond kwart voor 12 stond iedereen op het achterdek, waar ook nog een groep wacht had omdat we nogsteeds aan het varen waren. Om 12 uur boordtijd, dus 5 uur bij jullie, was het eindelijk 2012. Volgensmij heb ik nog nooit zoveel mensen in zo’n korte tijd geknuffeld!
1 januari: Ik begon het nieuwe jaar met heel weinig slaap. Rond 1 uur zijn we naar bed gegaan, en om half 4 moest ik alweer opstaan om wacht te lopen. De wacht was ook echt niet leuk; iedereen was moe, het sturen ging slecht en ik heb samen met Haike echt anderhalf uur lang de salon schoongemaakt omdat die zo vies was van oudjaarsavond. Ik was bijna door de lunch heen geslapen omdat ik zo moe was, maar gelukkig werd ik wakker omdat er mensen boven mijn raam aan het eten en praten waren. Tijdens mijn avondwacht zijn we aangekomen op San Blas, en ondanks de bewolking en de regen is het echt het mooiste dat ik ook heb gezien. Ik vraag me af hoe het morgen zal zijn, als de zon schijnt. Na de aankomst zijn we trouwens weer allemaal in het water gesmeten, maar heel erg was het niet!
2 januari: Omdat we stil liggen, hebben we ’s ochtends tot de lunch les, en ’s middags doen we iets leuks. Tijdens de les zijn we nog even naar een ander eiland gevaren omdat we daar iets moesten regelen met de douane. Blijkbaar heb je in een land waar op het grootste eiland nog geen 200 indianen wonen ook een douane. Na de lunch gingen we aan land, en dat was echt heel mooi. Alle hutjes zijn van stro en takken gemaakt, natuurlijk maar wel heel degelijk. Er was voor zo ver ik gezien heb 1 gebouw van beton, en dat was het schooltje. Als je dit op foto’s zou zien, zou je het misschien armoede noemen, maar dat zou ik nooit kunnen. Ze hebben hier misschien geen wifi of valuta, maar ze hebben alle dingen die nodig zijn om te (over)leven, en ze zien er allemaal zo onbezorgd en gelukkig uit. Na een korte rondleiding gingen we op hun manier zeilen. Dat komt neer op in een lekke uitgeholde boomstam met een zeil gemaakt van lakens proberen vooruit te komen. Het zeil werd met 2 takken uit elkaar gehouden, en het roer was een andere stok. Ik weet niet hoe ze het deden, maar we kwamen best hard vooruit. Na het avondeten hadden we de bonte avond die we eigenlijk op oudjaarsavond zouden hebben. Ik heb echt nog nooit zo lang gelachen. Een groepje jongens en Joost, een leraar, hadden een dansje op een liedje van de backstreet boys, echt geweldig! Er was ook een stelletjes quiz, en een leraren vs. bemanning quiz. Een paar groepjes zongen een liedje, en de leraren hadden als afsluiting een parody op Het is een nacht, die echt heel leuk was.
3 januari: Iemand was op het geweldige idee gekomen om een tropenrooster in te stellen, en dat komt erop neer dat we om half 7 op moet staan. Dan moet je dus een uurtje langer aan school werken, en dat kan ik op zich wel goed gebruiken. De boot van een van de Duitse projecten, de Johann Schmidt, ligt hier. Die is niet van KUS, maar van een vergelijkbaar project. Daar zitten een aantal vreemde mensen over, dus bij ons worden er vaak grapjes over gemaakt. Ik ben vandaag op hun schip geweest, en het is meer een jacht dan een zeilschip. Er is veel minder hout dan op ons schip, en ik vind het eigenlijk best wel lelijk. Ik heb zelf ook een groepje van hun rondgeleid op ons schip, en die waren best aardig. ’s Avonds moesten we Lord of the Flies kijken, en dat was ook best een slechte film. Gelukkig kon ik een plekje in een hangmat stelen, dus ik heb lekker uitgerust tijdens die film.
4 januari: ’s Ochtends moesten we zoals gewoonlijk aan school werken, en ik heb weer een proefwerk gemaakt. Ik moet echt veel meer proefwerken maken dan de meesten hier, en dat is af en toe best vervelend. Na de lunch mochten we op het eilandje waar we tegenover liggen. Er woont hier 1 gezin van ongeveer 10 mensen, en hun taak is om het eiland soort van te beschermen. Ze verhuren slaapplaatsen in de vorm van hangmatten of tentjes aan toeristen, en elke paar maanden komt er een ander gezin wonen wat dan het eiland bewaakt. De mensen hier hebben zo weinig bezittingen en leven echt van wat de natuur ze geeft, echt heel mooi om te zien! We hebben op het eiland eerst uitleg gekregen over de Kuna Indianen en hun geschiedenis enzo, en daarna gingen we het eiland schoonmaken als tegenprestatie. We werden in 2 groepen opgedeeld en ieder team moest 5 mensen kiezen die een rondje renden. Op de plek waar de laatste 2 elkaar tegenkwamen werd een streep getrokken, en ieder team moest dan de andere kant schoonmaken. Na 20 minuten ofzo waren we daarmee klaar, en toen hebben we gezwommen, en even een soort van vakantie gehouden. We hebben gesnorkeld, en er waren echt heel veel en supermooie vissen te zien. Een soort van clownvissen, en blauw met gele vissen, en echt alle kleuren van de regenboog! Er was wel koraal, maar dat was bruin en niet zo heel erg speciaal. Ik heb ook nog lekker een rondje om het eiland gerend, met mijn voeten in de zee en over palmbomen heen springend, echt heerlijk! Op dat soort momenten besef ik toch weer wat voor geweldige kans ik heb gekregen, en dit vergeet ik echt nooit meer!
5 januari: Vanochtend was weer het standaard schoolverhaaltje, niet veel speciaals dus. ´s Middags hebben we met z’n allen geoefend met filmen en films maken, en dat was echt heel gezellig. Een aantal mensen die gisteren hadden geholpen met de boot schoonmaken en een aantal andere dingen aan boord doen, mochten vandaag achter de rubberboot aan op een soort van groot luchtbed. Ze gingen echt heel hard, sommige mensen vlogen gewoon ervanaf omdat ze te veel stuiterden. Anne bestuurde de motorboot, en dan doet hij het zo dat je over alle golven gaat en dat is het leukste! Het zag echt suuuupervet uit, en ik baalde best wel dat ik niet mocht, maar ik snap het ook wel omdat zij hadden geholpen en ik niet. Achja, er komt nog wel een kans voor mij!
6 januari: Vandaag had ik mijn laatste camerales. Na een kleine theorieuitleg kregen we onze opdracht: een promotiefilmpje maken voor School at Sea voor volgend jaar. Ik heb een beetje pech omdat ik in een van de laatste groepjes zit en we nog maar heel weinig tijd hebben om het filmpje te maken. Ik heb gelukkig wel een heel gezellig groepje, dus dat helpt wel. Na de lunch zouden we een eiland opgaan, maar het bleek daar vol te zitten met zandvlooien dus uiteindelijk zijn we naar een iets minder mooi, maar vlooivrij eiland gegaan. Het zijn eigenlijk allemaal bounty-eilanden; witte stranden, blauwe zee, palmbomen en heel af en toe nog een hutje. Het snorkelen hier was echt supermooi: het was maar ongeveer een meter diep maar er waren zeesterren van meer dan 30 cm lang. Ze waren in allemaal felle kleuren, vooral geel, rood en oranje. Ik had volgensmij nog nooit zeesterren in het echt gezien, in ieder geval niet tijdens het snorkelen ofzo, dus dat was echt heel leuk!
7 januari: Vandaag begon de tweede scheepsovername. Ik had me weer niet opgegeven, maar ik denk dat ik dat de volgende keer toch maar wel ga doen. Ik had een andere wacht, de 8 tot 12, en best wel leuke mensen erin dus daar was ik wel blij mee. We moesten ook nog aan ons filmpje werken, maar een van mijn teamleden was stuurman, dus we waren nog maar met z’n drieen. Omdat we alle 3 ook nog ’s avonds een proefwerk wilden maken hebben we er eigenlijk niet zo heel erg veel tijd aan kunnen besteden, maar we hebben wel ons best gedaan. Ik heb een gedeelte gefilmd, en dat is best wel leuk eigenlijk! Uiteindelijk was ons filmpje nog geen minuut, maar als je bedenkt hoe weinig tijd we hebben gehad was hij best goed. ’s Avonds kregen we, nadat we aangekomen waren, onze eerste salsa-les van Joost. Het was zo fijn om weer even te kunnen dansen, dat mis ik echt heel erg. We hebben echt een half uur over de basisstap gedaan want tsja, niet alle jongens kunnen dansen he! Het is echt heel leuk om zulke dingen die ook gewoon bij de cultuur horen te doen. We hebben ook nog even in paren gedanst, en daar was eigenlijk te weinig ruimte voor op het middendek wat af en toe tot botspartijen leidde. Na de salsales was het al bijna half 10 ofzo, en toen moest ik nog een proefwerk maken. Ofja moest, ik was van plan om het wel te gaan doen, en omdat het mijn allerlaatste proefwerk was vond ik dat ik het wel moest maken. Ik heb eindelijk alle proefwerken die zijn binnengekomen gemaakt en daar ben ik wel echt heel blij over. Jammer genoeg weet ik dat als ik terug ben na Panama er een hele pww en nog een stuk of 8 TTT op me staan te wachten, maar daar probeer ik me nu niet al te druk over te maken. Het was trouwens mijn KCV proefwerk, dat ik al sinds Tenerife uitstel omdat ik daar echt totaal geen zin in had, maar ik ben wel blij dat ik het nu gedaan heb.

  • 19 Januari 2012 - 23:37

    Evie:

    Oow sorry, hij is nog niet af. Ik zal binnenkort even verder schrijven maar weet niet wanneer ik tijd en een computer heb. Groetjes!

  • 20 Januari 2012 - 00:01

    Evie:

    Oow sorry, hij is nog niet af. Ik zal binnenkort even verder schrijven maar weet niet wanneer ik tijd en een computer heb. Groetjes!

  • 20 Januari 2012 - 06:44

    Joost:

    Hoi Evie,

    Wat een belevenissen, heb je verslagen weer met heel veel plezier gelezen. We genieten met je mee, je levendige manier van schrijven draagt daar zeker aan bij! Ik heb het verslag uitgeprint voor Bonma, blijft zij ook op de hoogte.

    Heel veel liefs van ons allen!

  • 20 Januari 2012 - 15:20

    Juul:

    Pfff heb je op 7 jan mijn verjaardag niet gevierd :(

  • 25 Januari 2012 - 16:45

    Romy:

    Hai Evie, hier een berichtje van Romy (medewerkster Ton Notermans)

    Wat beleef jij toch een leuke avonturen! Ben jaloers hoor! heb je al veel mooie dingen gezien? lijkt mij idd wel moeilijk, leren daar zo. Ik zou ook liever daar alles willen ontdekken hihi.

    nou we kijken weer uit naar je volgende berichtje!

    groetjes Romy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evie

School at Sea!

Actief sinds 25 Sept. 2011
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 49975

Voorgaande reizen:

30 April 2013 - 28 Mei 2013

Sevilla

23 Oktober 2011 - 28 April 2012

School at Sea

Landen bezocht: