Martinique, Zee, ABC-eilanden 17 tm 28 dec - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Evie Roebroek - WaarBenJij.nu Martinique, Zee, ABC-eilanden 17 tm 28 dec - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Evie Roebroek - WaarBenJij.nu

Martinique, Zee, ABC-eilanden 17 tm 28 dec

Door: Evie Roebroek

Blijf op de hoogte en volg Evie

18 Januari 2012 | Aruba, Oranjestad

Lieve mensen,
Sorry dat ik zo laat pas mijn blog bijwerk, maar het is moeilijk om een computer met internet te vinden. Een iPod lukt meestal wel, maar daar kan nog steeds geen usb in, en daar sla ik mijn blogjes altijd op. Hier komt het eerste stuk!

17 december: Gisteravond waren we op Martinique aangekomen en vandaag hadden we een vrije dag. Eerst moesten natuurlijk alle hutten schoon zijn, en in sommige hutten duurt dat nogal lang. Rond half 12 waren alle hutten schoon, en nadat ze waren gecontroleerd en we hadden geluncht mochten we eindelijk de wal op. Het is echt heeeel toeristisch hier, en er waren bijna alleen maar rijke Fransen. Daardoor is alles ook superduur, en gelukkig waren we er maar een dagje anders was al mijn geld al op geweest. Een van de eerste dingen die we op de wal tegenkwamen was een restaurant met wifi en daar hebben we ongeveer 2 uur gezeten. Eerst had ik geen laptop of iPod, maar gelukkig hebben sommige mensen een laptop, iPod en blackberry, zodat ik er een kon lenen. Dankjewel Meilin (: Na een tijdje wou ik eigenlijk wel het stadje gaan verkennen, en samen met Marleen zijn we op zoek gegaan. Uiteindelijk zijn we via een beetje een omweg bij een soort van centrum uitgekomen, wat echt het meest toeristische was dat ik ooit gezien had. Het centrum bestond uit winkels van heel dure merken en dure restaurantjes. Gelukkig vonden wij een iets minder dure pizzeria, waar we heerlijk hebben gegeten. Na nog een tijdje rondgelopen te hebben ging ik weet terug naar het café waar we in het begin zaten en daar heb ik nog even met mijn ouders en een vriendin geskypet. Ondanks dat ik helemaal geen last heb van heimwee was het heel leuk om weer wat dingen van thuis te zien. Omdat we op een bepaalde tijd terug moesten zijn op de boot, moest ik een beetje opschieten, en uiteindelijk heb ik alleen maar geskypet en gewinkeld die dag. Toen we op de rubberboot aan het wachten waren die ons naar het schip zou brengen omdat we voor anker lagen, heb ik nog echt van het eiland genoten. Het is echt een heel mooi eiland, en daarom zijn er waarschijnlijk ook zoveel toeristen. Toen we terug op het schip waren zijn we bijna meteen vertrokken om naar Bonaire te varen.
18 december: Ik had vandaag voor het eerst wacht met mijn nieuwe wacht, weer van 4 tot 8, maar nu met Elskarin als wachtleider in plaats van Anne. Ik heb best een leuke wacht, we zijn met 6 mensen, en het is heel gezellig. Omdat ik om half 4 moet opstaan als ik wacht heb, slaap ik na mijn wacht meestal tot de lunch. Normaal word ik dan wakker gemaakt, maar dat waren ze vandaag vergeten, dus ik werd iets later wakker gemaakt. Rond half 3 was er zo weinig wind dat we even stil zijn gaan liggen om te zwemmen, en dat was een groot succes. Het is nogsteeds zo raar om midden op zee te zwemmen, maar wel echt heeel vet. We hebben ook een touw aan de ra (voor de mensen die niet zeilen: een houten balk die horizontaal hangt op 20 meter hoogte ofzo) vastgemaakt en nu kunnen we dus vanaf een hoog punt op het schip een soort van tarzan-sprong maken. Dat is echt heeel leuk, want je slingert dan best wel ver. Wat ook heel leuk is, is vanaf het achterdek springen, dat is een meter of 3 hoog, of vanuit het wand, dan mag je tot een bepaalde hoogte klimmen en dan in het water springen. Het leukste is nog wel vanuit het kluivernet, dat is zegmaar het net voor aan de boot, en als je daar met goede golven in het puntje zit kan het wel een meter of 5 hoog zijn. Na al het springen en zwemmen zijn we weer gaan varen, en ik had eigenlijk wacht, maar na 20 minuten ofzo was er een mededeling op het middendek. Het was weer zondag, dus we hadden grote schoonmaak. Ze hadden dit keer iets slims bedacht: iedereen trok een speelkaart waar je taakje op stond. Ik moest de douches en wc aan stuurboord schoonmaken. Niet echt leuk, maar het kan nog veeeel erger, dus ik was wel tevreden. Na de wacht heb ik nog een film gekeken, en daarna ben ik maar gaan slapen.
19 december: Vandaag had ik weer een lesdag, en die zijn altijd een beetje eentonig. Omdat je van 8 tot 6 les hebt, zijn er niet heel veel speciale dingen die kunnen gebeuren. Vandaag was weer zo’n dag. Ik ben eigenlijk wel een beetje geschrokken, want ik dacht rond de kerstvakantie wel weer ongeveer bij te zijn met alle vakken, maar dat valt vies tegen. Omdat ik van sommige vakken in Tenerife het proefwerk van de eerste proefwerkweek nog niet had gekregen, die echt al 2 weken daarvoor was, kon ik gewoon niks doen, en dat is echt heel vervelend. Ik heb nu weer behoorlijk wat proefwerken binnen, dus ik ga gewoon mijn best erop doen! Vandaag kregen we ook een soort rapportje over de tijd vanaf het vertrek tot Dominica. Je krijgt dan punten op een aantal onderdelen van je les en schooldag, onder andere samenwerking, inzet en leerhouding en zelfstandigheid. Ik had alles voldoende of hoger, en omdat ik nog niet kon zeilen ben ik daar echt wel blij mee. Verder heb ik vandaag nog een proefwerk gemaakt, dus dat gaat goed!
20 december: Ik begin te merken dat we in de buurt van Nederlands grondgebied komen, want het is in de loop van de dag steeds meer gaan regenen. ’s Ochtends viel het nog wel mee, maar het werd steeds erger. Het vervelende was dat het in buien kwam, en in die buien draaide de wind ook heel erg, en werd de wind opeens heel sterk. Met sturen was dat echt heel vervelend, want dan zit Els naast je en moet je bijna constant je koers veranderen. Ik was wachtleider vandaag, dus ik moest wel even goed opletten. Tijdens de middagwacht heb ik zelfs weer even mijn zeiljas aangehad, en een kort broekje daaronder, dat was echt een heel leuk gezicht! ’s Avonds zijn we aangekomen op Bonaire, maar toen lag ik net in bed, dus ik had nog niet gekeken.
21 december: Vandaag was een dagje Bonaire. ’s Ochtends mogen we toen alles schoon was de wal op, en toen zijn we de hoofstad, Kralendijk, ingeweest. Het was eigenlijk meer een hoofddorp, erg groot was het niet. Er waren een stuk of 10 souvenirwinkeltjes, wat cafétjes en een paar normale winkeltjes. We hebben wel een bakkerij/minisupermarkt gevonden waar ze Jumbo huismerk verkochten. Ik was zoooooo blij om normaal Nederlands eten te zien! Ik heb meteen krentebollen, knakworstjes en PAPRIKACHIPS gekocht. Om 12 uur moesten we bij de boot zijn, en na de lunch stond er een old-school bus in de buurt van het schip. Daar waren 4 leerlingen van de havo/vwo-school met een paar leraren. Terwijl we in de bus zaten begon het te regenen, en de bus had geen ramen, dus we werden allemaal een beetje nat. Omdat het zo warm was, was het helemaal niet erg, wel leuk eigenlijk. We kwamen bij een mangrovegebied uit. Dat is een soort van beschermd natuurgebied waar we in gingen kanoën en snorkelen. Het kanoën was echt heel leuk, en we zijn niet een keer omgeslagen (: Daarna probeerden we te snorkelen, maar omdat het heel hard waaide was er niks te zien. Bonaire staat bekend om zijn mooie koraal, dus ik baal daar eigenlijk best wel van. Ik weet dat ik echt niet mag zeuren, maar nu ik er ben, wil ik er ook alles uit halen. Daarna hebben we als wijze van compensatie een tijdje afval opgeruimd, en ik zat in de bosjes samen met 400 muggen zonder DEET afval op te ruimen. ’s Avonds hebben we met de 4 leerlingen op de boot gegeten, en daarna hebben we nog een ijsje bij Lilly’s gehaald. Dat is een ijszaak waar ze echt suuuuperlekker ijs verkopen. Na mijn tweede ijsje die dag ben ik met een iets te volle buik gaan slapen. De cameravrouw, Marijke, is vandaag aan boord gegaan. Van haar gaan we leren om zelf een documentaire ofzo over School at Sea te maken. Dat lijkt me best leuk!
22 december: Ik zit echt onder de muggebulten. Ik heb er alleen op mijn rechterbeen al meer dan 25, en in totaal een stuk of 70. Het is zo irritant, want het jeukt verschrikkelijk, en iedereen zegt de hele tijd: Woow Evie, wat heb jij gedaan? Ik denk dat het komt van het afval rapen van gisteren in de mangrovebossen tussen de muggen, want op de boot komen ze bijna niet. Vanochtens moesten we vroeg opstaan en hadden we een rondleiding over het eiland, ook door leerlingen van die school geregeld. Volgensmij hebben ze hier alleen maar van die old-schoolbussen, want daar zaten we vandaag ook in. De man die ons rondleidde sprak gewoon Nederlands, en hij was extreem enthousiast. Volgensmij heeft hij geen enkele keer langer dan 10 seconden zijn mond gehouden, en bij elk hotel wist hij wel wat te vertellen. Het was best leuk, maar omdat we gister allemaal laat naar bed waren gegaan en hij zo veel vertelde, was het best moeilijk op te blijven luisteren. Ze hebben hier echt superveel mooie duikplekken en mooie natuur. Ik heb ook flamingo’s gezien, echt heel vet! Ik wist nieteens dat ze die hier hadden, en ik had ze nog nooit in de natuur gezien. Na ongeveer 3 uur zouden we eigenlijk nog naar een andere mooie plek gaan, maar we hebben de leraren enzo zo ver gekregen dat we naar een soort van Albert Heijn mochten. Het was echt een supergrote winkel, iets kleiner dan de AH in het retail, en ze hadden ook precies dezelfde producten als thuis. Sommige dingen waren wel echt suuuperduur, zoals 7 euro voor een fles Andrélon. Ik heb voor 18 dollar aan snoep gekocht: chips, stroopwafels, drop, dropfruitduo’s, chocola en koekjes. Toen we terug bij het schip kwamen zijn we meteen vertrokken. Aan het einde van mijn wacht, iets na achten dus, kwamen we aan op Curaçao. We dachten dat we op het schip moesten blijven, maar we mochten Willemstad nog in! Ik had al sinds Tenerife geen stad meer gezien, dus dat was wel weer even fijn. Willemstad is niet zo heel groot,ongeveer zo groot als Maastricht. We hebben een beetje gewinkeld, want er was speciale kerstkoopavond. Ik heb ook weer een normaal frietje met kroket gegeten, want er was een Nederlandse snackbar, ergens op een heel leuk pleintje. Ik heb nog nooit zo erg van een kroket genoten, echt waar!
23 december: De leraren hadden besloten dat we vanochtend iets aan school moesten gaan doen, omdat we te weinig tijd aan school besteedden. Iedereen die een proefwerk wilde gaan doen moest daarvoor leren, en de rest moest in beurten het schip gaan schoonmaken. Ik wou mijn natuurkunde proefwerk van de afgelopen pww maar eens gaan maken, want dat had ik pas een paar dagen van te voren binnen gekregen. Ik had vandaag ook mijn eerste camerales, en die was heel leuk. We moesten een soort van strip maken (een storyboard) en dan vervolgens foto’s maken (soort van real-life strip). Die foto’s werden door elkaar gehusseld en aan het andere groepje gegeven. Zij moesten vervolgens bepalen wat de originele volgorde was. Lambert, onze natuur/wiskunde leraar, heeft heel lang op Curaçao gewoond en kent dus perfect de weg in Willemstad. We waren met z’n allen bij een soort van kantine-restaurant gaan eten. Daar waren 5 openluchtkeukens, ieder van een eigen restaurant, die authentiek creools eten bereidden. Het was zo gezellig, want aan elke tafel konden acht mensen zitten, en ik zat samen met 2 vriendinnen, dus we zaten steeds met andere mensen samen. De meeste mensen hier kunnen wel Nederlands, en omdat we allemaal een van onze SAS shirtjes aan hadden was iedereen heel nieuwsgierig naar wat we deden enzo. Ik had een heeerlijke vis en een of ander heel lekker fruitdrankje. Na de lunch, om half 3 ongeveer, mochten we de stad in, en ik heb bijna alleen maar geïnternet. We hebben echt 4 uur op hetzelfde terrasje gezeten, en ik heb even mijn blog van Dominica geüpload. ’s Avonds hebben we met een stuk of 15 mensen bij een Italiaans restaurantje gegeten, en ik had hele lekkere spaghetti alla carbonara. Daarna heb ik nog met een aantal vriendinnen geskypet die nog wakker waren. Bij mij was het namelijk rond 9 uur, maar dan is het bij jullie 2 uur, dus dat is een beetje lastig met skypen enzo.
24 december: Het is al bijna kerst, maar dat idee heb ik totaal niet. Vanochtend hebben we een paar uurtjes aan school gewerkt, en daarna hebben we een kerstfoto genomen voor alle ouders. Toen die na 20 pogingen eindelijk gelukt was gingen we naar het slavenmuseum. Joost had ons al voorbereid dat het best heftig kon zijn, en dat was het ook. Wij hadden echt een hele leuke gids, die echt super kon vertellen. Op de serieuze momenten, en die waren er genoeg, kon hij het zo vertellen dat het echt indruk maakte, en op de andere momenten was hij heel vrolijk en maakte echt leuke grappen. Het was echt heel indrukwekkend. Omdat wij bij geschiedenis maximaal 2 bladzijdes besteden aan de slavenmishandeling, en heel veel aan de Gouden Eeuw die wij daardoor hadden, wist ik niet dat het zo erg was. Ze hadden een stuk van een schip op ware grootte nagemaakt, en toen ik zag met hoeveel mensen ze daarin zaten, schrok ik echt. Als je hoort wat voor onmenselijke dingen de Europeanen, en zeker ook de Nederlanders gedaan hebben met die mensen, dan krijg je best wel een schuldgevoel. We hebben ook een aantal straffen gehoord die ze kregen als ze ook maar het minste fout deden, en hoe ze slaven probeerden te “pakken”. Het was echt heel indrukwekkend, en dit keer niet in positieve zin. Na het vervelende stuk werden we ook nog door een wat leuker stuk rondgeleid, waarin we konden zien hoe de slaven eerst leefden, en hebben we o.a. op jambés gespeeld. Na de lunch aan boord waren we vrij. Toen heb ik een leuke top voor het kerstdiner van morgen gekocht, en toch nog even geskypet met vrienden. Als we op zee zijn vind ik het totaal niet erg dat ik geen internet en weinig contact enzo heb, maar als ik internet kan hebben wil ik toch altijd even skypen en op facebook enzo. Na het internetten hadden we besloten terug naar de boot gegaan omdat we wouden zwemmen. We liggen in de haven en er zijn hier weinig stranden, dus we wisten niet echt waar we moesten gaan zwemmen. Lambert kwam met het idee om gewoon een hotel binnen te lopen en daar te gaan zwemmen, dus dat hebben we gedaan. Na een beetje omlopen, kwamen we bij een groot, luxe hotel aan. Het deed me een beetje denken aan een all-inclusive hotel in Turkije, en daar had ik op dat moment best wel zin in. Ik heb een uurtje ofzo heerlijk gerelaxed met muziek en een boek, en natuurlijk ook nog gezwommen in een supermooie baai. ’s Avonds aan boord gegeten en een film gekeken en gezellig gekletst.
25 december: Uitslapen op feestdagen, of überhaupt uitslapen, kennen ze hier niet want om half 8 moest iedereen aan dek helpen omdat we gingen uitvaren. Ik was gister zo laat naar bed gegaan dat ik meteen daarna weer ben gaan slapen, en met de lunch ben ik weer wakker gemaakt. ’s Middags was weer grote schoonmaak en dit keer moest ik 4 hutten dweilen. Dat is niet zo heel erg, ik moest alleen wachten totdat ze geveegd waren, omdat de stofzuiger weer kapot was, en dat duurde wel even. Ik heb met mijn familie gebeld, en het was wel leuk om op een bepaalde manier toch nog met kerstmis contact te hebben. Rond 6 uur, dus weer tijdens mijn wacht, kwamen we aan op Aruba. Na de aankomst was het onder echt een ontzettende drukte. Iedereen was aan het omkleden, en van andere mensen kleren aan het lenen, en elkaars haren en make-up doen, echt heel gezellig. Sietske had mij haar heel mooi ingevlochten, eigenlijk bijna iedereens haar. Het kerstdiner begon met garnalen met een soort van saus die je bij shoarma krijgt, echt lekker. Het hoofdgerecht was een hele lekkere biefstuk met een iets te pittige saus, gemaakt door de kapitein en als nagerecht hadden we wafeltjes met chocoladesaus. Echt een feestmaaltijd dus! Na het eten sprongen 2 jongens in het water, en voordat ik het wist lag ik met kerstkleding en al in het water. Het is wel een beetje oneerlijk, want ik kan in mijn eentje echt niet tegen 4 jongens op. Gelukkig hadden we van te voren al heel veel mooie foto’s gemaakt, want uiteindelijk lag iedereen in het water. Ik ben als een van de eersten gaan douchen, het was echt vechten om een douche, en daarna was de helft al naar onder gegaan. Ik heb nog een tijdje in de salon gezeten met een paar vrienden, en uiteindelijk ben ik ook maar naar bed gegaan.
26 december: Vandaag mochten we eigenlijk uitslapen, maar ik had weer keukenploeg. Normaal begin je dan met ontbijt maken, maar er was zoveel rotzooi van het kerstdiner blijven liggen dat we echt superlang moesten schoonmaken. Toen we klaar waren met de afwas enzo zijn we aan land gegaan. We liggen in een baai voor een soort van beachclub waar we eerst een uurtje hebben gezwommen en op het strand gelegen.Daarna zijn we naar een afgelegen stuk gegaan waar we een activiteit hebben gedaan: Over de Streep. Dan wordt er een stelling verteld, en als je je erin herkent moet je over de streep stappen. Ze varieerden van: “Stap over de streep als je als je terug bent weer elke dag make-up gaat dragen” tot “stap over de streep als je een geheim hebt hier aan boord”of “stap over de streep als je je niet geaccepteerd voelt in de groep of door de leraren”. Het was best wel heftig, maar we zijn er als groep wel echt beter van geworden. Daarna hebben we weer gezwommen enzo. Toen we terug kwamen had Kes het eten al klaargemaakt, en dat was echt heel fijn, want wij hoefden alleen nog maar af te wassen en alles schoon te maken enzo.
27 december : Vanochtend hebben we eerst aan school gewerkt, en toen met z’n allen schoongemaakt. We waren gelukkig voor de lunch klaar, want na de lunch stond ons iets heel leuks te wachten. We gingen naar het strand, en daar stond weer zo’n zelfde soort old-school bus op ons te wachten. Martin zei dat hij een verassing voor ons had geregeld, en dat had hij zeker. De bus bleek namelijk een partybus te zijn, met heel veel boxen waar partymuziek uitkwam. Op de plek waar normaal de ramen zitten zaten nu allemaal gaten waar sambaballen in zaten. Het was de bedoeling dat we een rondrit over het eiland zouden maken, maar na zo lang niet uitgaan was het enige waar we zin in hadden feesten. Terwijl de bus aan het rijden was stonden wij allemaal te dansen, het was echt suuuperleuk. De muziek was voor een groot deel hetzelfde als de muziek thuis, dus dat was extra leuk. Ik heb echt geweldig genoten, en bijna niet naar buiten gekeken eigenlijk. Martin was echt geweldig, want we stopten bij een bountystrand, met allemaal rieten parasols en soort van hutjes. Het was er best wel druk, en dat was te begrijpen want het was echt een heel mooi strand. We hebben daar best lang gezwommen en daarna de tijdschriften gelezen die ik met het afscheidsfeest had gekregen (: Moet je nagaan, ik lig eind december in Aruba in mijn bikini tijdschriften te lezen; geweldig toch? Sorry, maar ik moet jullie even jaloers maken, want het is echt geweldig hier! Rond 5 uur moesten we weer bij de bus zijn, en het dansen ging gewoon door. Na een tijdje kwamen we aan bij een ruïne aan zee. De kust was daar vol met rotsen, en dat zorgde voor hele mooie en hoge golven. Daarna gingen we feestend terug naar het strand waar ons schip voor anker lag, en toen ik terug was merkte ik pas hoe moe ik was geworden van de dag. Martin had zeker gelijk, dat hij een superleuke verassing voor ons had geregeld!
28 december: We hadden vandaag een hele schooldag, van 8 tot 6 dus, maar het leuke was dat je zelf je pauzes mocht indelen. Natuurlijk werd er wel gecontroleerd of je niet constant pauze nam, maar het was echt heel fijn. Als je klaar was met een vak, of echt even pauze moest nemen, kon dat gewoon zonder dat je gezeur krijgt. Toen school om 6 uur was afgelopen, dacht ik dat ik klaar was en iets leuks kon gaan doen, maar toen werden we samengeroepen op het middendek. Er bleek dat er maden waren gevonden achter de snijmachine. Martin heeft hier echt al heel vaak voor gewaarschuwd, en bij elke grote schoonmaak wordt het ook allemaal schoongemaakt, maar schijnbaar niet goed genoeg. We zijn toen met z’n allen gaan schoonmaken: per kamer maakten er 2 de kamer schoon, en de andere 2 begonnen met het dagverblijf en de keuken enzo. Ik heb alle wanden en ramen schoongemaakt, en toen ik zag dat de patrijspoorten en de luiken echt heel vies waren ben ik daar ook maar aan begonnen. Dat heeft echt anderhalf uur geduurt, en dat lag niet aan mijn tempo! Rond 10 uur was iedereen klaar of bijna klaar en konden we eindelijk gaan eten. Ik was echt uitgeteld toen, en ben snel gaan slapen.

  • 22 Januari 2012 - 12:21

    Max V V:

    klinkt leuk, ik word nog bijna jaloers... :)

  • 23 Februari 2012 - 10:50

    Peter Van Rens:

    Hoi Evie.

    Hoorde van je vader dat je een speciaal schooljaar doorbrengt op zee! Heel bijzonder. Je kunt je misschien herinneren dat mijn dochter Laura en ik bij jullie in Roermond op bezoek waren 2 jaar geleden. We hebben toen de ijsbeelden in de stad gezien. Dat je de ABC eilanden hebt bezocht is voor mij heel bijzonder want ik heb tot mijn 16de op Curacao gewoond. Tijdens mijn studie in Tilburg zaten je vader, je moeder en ik in hetzelfde studenten (dispuuts) huis.
    Veel plezier en pas goed op jezelf. Ajoo (Papaimentu voor dag), Peter van Rens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evie

School at Sea!

Actief sinds 25 Sept. 2011
Verslag gelezen: 931
Totaal aantal bezoekers 49933

Voorgaande reizen:

30 April 2013 - 28 Mei 2013

Sevilla

23 Oktober 2011 - 28 April 2012

School at Sea

Landen bezocht: