Week 1 van de oversteek; 23-29 november - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Evie Roebroek - WaarBenJij.nu Week 1 van de oversteek; 23-29 november - Reisverslag uit Praia, Kaap Verdië van Evie Roebroek - WaarBenJij.nu

Week 1 van de oversteek; 23-29 november

Door: Evie Roebroek

Blijf op de hoogte en volg Evie

17 December 2011 | Kaap Verdië, Praia

De 23e waren we allemaal nog redelijk moe. We hadden de dag voordat we naar de Teide gingen kamers gewisseld en we hebben nu dus ook nieuwe wachten. Gelukkig had ik al eerste een lesdag en hoefde ik niet om 4 uur op te staan, wat anders het geval zou zijn omdat ik 4-8 wacht heb nu. Ik heb een hele leuke kamer met een meisje waar ik vorige keer ook al mee zat, Anna, een meisje waar ik vanaf het begin al best veel mee omging maar nooit wacht ofzo samen had, Marleen, en nog een ander best aardig meisje, Jeltje. In mijn wacht zijn we nu met 6 mensen waarvan er altijd eentje keukenploeg heeft, dus met 5 mensen op dek.
De eerste paar lesdagen was wel even wennen, omdat je alles zelf moet doen, en dus ook zelf alles in moet plannen zonder dat er heel erg wordt gecontroleerd. Je moet dus heel zelfstandig werken en het is je eigen verantwoordelijkheid als je niks doet. Je hebt op een lesdag 7 lesuren van een uur en een kwartier, en de indeling is nu: 1e, 2e en 3e zelfstandig werken met tussendoor steeds een kwartier pauze, dan lunchen, na de lunch Spaans en dan een uurtje iets met informatie over o.a. het schip, wat we gezien hebben in Tenerife of wat we gaan zien in Dominica, de zee etc. Allemaal informatie die we meteen kunnen toepassen en dat is wel fijn want dan heb je het gevoel dat je echt iets leert. Het 6e uur is nog een zelfwerk uurtje of vanaf de 28e een proefwerkuurtje en daarna hebben we nog een SaS uur waarin we o.a. films voor Spaans kijken, mentoruur, musical, creatieve dingen of fotografie hebben. We beginnen om 8 uur en om 6 uur zijn we klaar, dat is dus wel best wel lang, maar ik heb wel maar 3 dagen les per week (:
Mijn eerste wachtdag had ik keukenploeg, en dat was wel weer even wennen omdat de boot weer bewoog en alles dus moest worden vastgezet of op slipmatjes. Op de Atlantische Oceaan beweegt de boot minder heftig dan in de Golf van Biskaje, maar nog steeds vallen alle dingen van tafel. De keukenploeg bestond eerst altijd uit 6 mensen, en nu uit 3 maar dit werkt misschien nog wel beter. De keukenploeg heeft de taken als afval knippen en wc’s schoonmaken nietmeer, dus je kan je volledig concentreren op het eten en dat is wel fijn. Je moet zorgen voor het ontbijt, fruithap, lunch, tussendoortje en avondeten. Die dag was het best wel leuk en we hadden echt een superlekker tussendoortje gemaakt, chocoladecake met stukjes chocolade erin.
2 dagen later had ik dus echt voor het eerst wacht, en om half 4 opstaan is niet echt geweldig. Ik heb geen hele leuke wacht, maar ook geen stomme, en ik heb Anne als wachtleider. Anne is wel aardig, en hij is best wel grappig. Als je aan het sturen bent en meer dan 5 graden uit koers ligt, wat bij draaiende wind constant gebeurd wordt je door een van z’n waterpistolen nat gespoten. Als je dus tijdens een half uurtje sturen niet zo heel goed oplet kom je kletsnat terug. Dat gebeurd ook als je niet zo veel inzet toont bij o.a. topzeilen opruimen of zetten, zeilen hijsen of als je als bakboord of stuurboorduitkijk een boot laat ziet. Het is vooral leuk als er een heel watergevecht komt als het warm is, en dat is het meestal.
Zondag de 27e had ik een dag vrij, want we zijn om de zondag vrij omdat er dan geen lessen zijn, en dat is echt heerlijk. Dan lig je meestal de halve dag in een gestolen hangmat op het dek te lezen of te zonnen. Die dag waren we ook een maand onderweg dus dat was een extra speciale dag. De andere dagen heb je of les, of school, en dus altijd wel wat te doen. Verder is er deze week niet echt heel veel gebeurd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evie

School at Sea!

Actief sinds 25 Sept. 2011
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 49940

Voorgaande reizen:

30 April 2013 - 28 Mei 2013

Sevilla

23 Oktober 2011 - 28 April 2012

School at Sea

Landen bezocht: