Santa Cruz de Tenerife - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Evie Roebroek - WaarBenJij.nu Santa Cruz de Tenerife - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Evie Roebroek - WaarBenJij.nu

Santa Cruz de Tenerife

Door: Evie Roebroek

Blijf op de hoogte en volg Evie

18 November 2011 | Portugal, Lissabon

Lieve mensen,
Sorry dat ik zo lang niks van me heb laten horen, maar we zijn pas 3 dagen in de haven en het internet op onze boot doet het niet. Op dit moment zit ik in de Mac Donalds in Santa Cruz de Tenerife omdat we daar wel internet hebben. Het is hier heerlijk weer, tussen de 20 en 25 graden en we zitten allemaal in korte broek. Ik heb het echt ontzettend naar mn zin hier, en ik ben heeel blij dat ik niet in het koude Nederland zit en met SAS mee ben gegaan.
Ik zal jullie even vertellen hoe mijn afgelopen weken eruit zagen:
Nadat we in Cherbourg zijn geweest hebben we eigenlijk nog steeds geen goede wind gehad. We hebben eigenlijk alleen gemotorzeild of puur op de moter gevaren, wat niet echt het humeur van de kapitein verbetert XD. Na Cherbourg begon eigenlijk ook pas de zeeziekte. Bijna iedereen is zeeziek geweest, en ik dus ook. Wat is dat verschrikkelijk! Je kan op die dagen dus echt helemaal niks, het enige wat helpt is buiten zitten en slapen. Ik heb redelijk veel geluk gehad, na 3 dagen en 2 keer overgeven was het bij mij redelijk afgelopen. Sommige mensen hebben meer dan een week constant moeten overgeven, dus ik was eigenlijk wel blij!
Het zeilen gaat steeds beter, in het begin was het echt een ramp, zeilen in één woord samengevat is: TOUWEN. Er zijn op deze boot superveel touwen die ook nog allemaal een andere naam hebben en die je allemaal op verschillende manieren moet knopen etc. Langzaamaan begin ik een aantal dingen te begrijpen en zelf te kunnen, maar waarschijnlijk gaat het nog even duren voordat ik echt kan zeilen.
Mijn dagen op zee zijn vrij eentonig, ze zien er als volgt uit:
half 8: opstaan
8-12: wacht lopen
12-4: soms school of andere activiteiten zoals schoonmaken, soms tijd om te slapen etc.
4-8: vrije tijd die meestal gebruikt wordt om te eten en bij te slapen, soms kijken we een film of gaan we gezellig wat samen doen
8-12: weer wacht
Ik heb best wel geluk met mijn wacht, want als je van 12-4 of van 4-8 hebt moet je elke keer midden in de nacht opstaan en is je hele ritme in de war. Van dit schema wordt op zee vrijwel niet afgeweken. Het is wel jammer dat je de mensen buiten je wacht vrij weinig ziet, maar nu we weer aan land zijn kan je met iedereen omgaan en dat maakt veel goed. Alleen als je keukenploeg hebt heb je een normaal slaapschema, maar dat is ook wel nodig want na zo’n dag ben je kapot.
Als we op zee zijn hoor je bij bijna elke golf: HOU VAST! Dat is wel echt een probleem, want door de golven valt echt alles op de grond, dus ook je eten, laptops etc. De eerste paar dagen was het echt verschrikkelijk om keukenploeg te zijn want je moest constant yoghurt, ketchup, borden en heel veel andere dingen opruimen. Nu staat alles standaard op slipmatjes en hebben we redelijke zeebenen waardoor we niet meer bij elke golf omvallen. Alle benen zitten ook helemaal onder de blauwe plekken, we lijken net een groep mishandelde kinderen!
We hebben ook een aantal keren dolfijnen gezien. De eerste keer liet letterlijk iedereen alles uit z’n handen vallen om te gaan kijken, het was geweldig om te zien! Nu zijn we er een beetje aan gewend maar het blijven mooie beesten, en als ze er zijn als ik wakker ben ga ik altijd even kijken.
Van heimwee heb ik nog niet zo heel erg veel last, er zijn natuurlijk altijd momenten waarop ik zoiets heb van: shit, ik wil die en die even spreken, maar die momenten zijn altijd weer snel voorbij en wegen niet op tegen de leuke dingen! (:
Dinsdagochtend zijn we tijdens mij wacht aangekomen op Tenerife. We zijn toen in een verlaten baai gaan liggen en hebben even een rustdag genomen. We hebben heerlijk gezwommen, in de zon gelegen en weer even met iedereen gepraat. Het water hier is lekker warm en het weer is ook geweldig. ’s Avonds hebben we gebarbequed en daarna met heel harde muziek gedanst. Woensdag zijn we de haven in gegaan en hebben we schoon schip moeten maken. Dat is echt verschrikkelijk want dan moet je behalve je eigen hut ook nog de salon, de wc’s en douches, de keuken, het dek en alle andere dingen schoon maken. We proberen altijd om de jongens de wc’s te laten doen, en dat is tot nu toe nog altijd gelukt! Toen we uiteindelijk het hele schip hadden schoongemaakt mochten we de stad in en daar hebben we ook gegeten. Aan land kregen we ook onze telefoons terug, en ik heb meteen even met mn ouders en beste vriendin gebeld. Het was heel leuk om even hun stem te kunnen horen! Gisteren en vandaag hadden we uitwisseling met de British School of Tenerife. Gisteren zijn wij naar hun toe gegaan en hebben daar vanalles gedaan, en vandaag zijn zij naar ons toe gekomen en hebben we een poging gedaan tot zeilen. Er was totaal geen wind, dus we gingen 2 knopen ofzo (3,5 km per uur). Gelukkig was het wel heel gezellig, dus dat maakt veel goed. Dit weekend zouden we eigenlijk de Teide gaan beklimmen, maar doordat er iets fout is gegaan met de reserveringen gaan we nu maandag en dinsdag. De bedoeling is dat we maandag tot bijna aan de top lopen, dan overnachten in een herberg en de volgende ochtend om 4 uur opstaan om naar de top te lopen en daar zonsopgang te bekijken. Ik heb er niet zo heel veel zin in, aangezien wandelen niet echt iets voor mij is, maar het ik denk dat ik achteraf blij ben dat ik het gedaab heb. Ik moet nu stoppen met schrijven want we gaan bij een pizzeria eten waar ze pizza’s per meter verkopen en iedereen wacht op mij.
Heel veel groetjes uit Tenerife,
Evie

  • 19 November 2011 - 00:05

    Joost:

    Ha Evie, heerlijk om weer een verslag te lezen. Hoop dat je snel het tweede deelt kunt schrijven. Liefs, papa

  • 19 November 2011 - 13:22

    Max V V:

    hoe grappig, zo te zien is het daar behoorlijk een rommeltje... leuk al die foto's stuur vooral meer :)
    PS word maar niet meer zeeziek

  • 20 November 2011 - 16:04

    Mo Vaessen:

    Ha Evie, wat super dat je deze reis aan het maken bent. Echt iets voor jou. Veel plezier, niet te vaak zeeziek worden en denk aan je schoolwerk,
    je ouwe juf Mo

  • 20 November 2011 - 20:59

    Eugène:

    ha die Evie, geniet van de Teide.
    Ik heb hem op de fiets beklommen, heel lang geleden.
    En dan de Atlantic over, hopelijk met heel veel rugwind zodat jullie snel in Cuba aankomen.

    groetjes, Eugène

  • 22 November 2011 - 09:28

    Berthy:

    Hoi Evie.
    Wat leuk om je verslag te lezen. Zo krijgen we toch een beetje een indruk van je leven op deze reis. Ik weet hoe erg zeeziekte kan zijn :vreselijk.
    Ook groetjes van Bonma en Michel.
    Berthy.

  • 01 December 2011 - 07:48

    Patrick Raemaekers:

    Evie,

    Wat leuk om te lezen allemaal.... Ik ben en blijf vreselijk jaloers op je! Geniet maar van de vele leerzame, mooie en gezellige momenten, want voordat je het weet ben je weer gewoon bij ons!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evie

School at Sea!

Actief sinds 25 Sept. 2011
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 49928

Voorgaande reizen:

30 April 2013 - 28 Mei 2013

Sevilla

23 Oktober 2011 - 28 April 2012

School at Sea

Landen bezocht: