Ongeplande tussenstop - Reisverslag uit Cherbourg-Octeville, Frankrijk van Evie Roebroek - WaarBenJij.nu Ongeplande tussenstop - Reisverslag uit Cherbourg-Octeville, Frankrijk van Evie Roebroek - WaarBenJij.nu

Ongeplande tussenstop

Door: Joost Roebroek

Blijf op de hoogte en volg Evie

30 Oktober 2011 | Frankrijk, Cherbourg-Octeville

Lieve lezers,
Ik zou eigenlijk pas over 3 weken een nieuw verhaal kunnen typen, maar de dingen gaan een beetje anders dan gepland. We hebben namelijk een tussenstop gemaakt in Cherbourg, omdat de wind uit het zuidwesten kwam, en wij moeten naar het zuidwesten. We hebben het eerste stuk wel op de motor gevaren, maar dat is ook niet leuk, en we kunnen onze brandstof beter bewaren. Daarom wachten we nu in deze haven op betere wind. Ik hoop dat het niet te lang duurt, maar je weet het nooit. Het is precies een week geleden dat ik voor het eerst op deze boot stapte, ookal voelt het eerder een maand, en ik zal jullie even vertellen wat ik allemaal heb gedaan sinds mijn vorige bericht.
Dinsdag is er voor 2 ton aan voedsel aan boord gekomen, we hebben er meer dan 4 uur over gedaan om alles aan boord te laden. Toen dat eenmaal gedaan was bleek dat een aantal spullen op de verkeerde plaats lagen en we zijn woensdag ook nog bezig geweest met alles indelen enzo. Toen we daarmee klaar waren mochten we even Amsterdam in. Dat was wel heel leuk want we hebben alleen maar gewinkeld. Ik heb nog een extra lange broek gekocht voor in het oerwoud, met een spijkerbroek in het oerwoud lopen is namelijk niet heel fijn (:
Donderdag was het afscheid en dat was echt heel zwaar. Het was voor mij een heel rare dag want het was tegelijk mijn verjaardag. Iedereen die mij een berichtje of smsje heeft gestuurd met gefeliciteerd en een fijne reis: heel erg bedankt! Ik kon hierop niks terug sturen want mijn telefoon was al ingenomen en lag ergens helemaal onderin de kast. ’s Ochtends heeft de hele groep voor mij gezongen, dat was echt heel lief! Daarna zijn we begonnen met het schoonmaken van het hele schip want het moest er wel goed uitzien voor de pers en voor alle ouders (:
Na het schoonmaken hebben we een korte mediatraining van Monique gehad. Rond 11 uur kwamen de ouders langzaam binnendruppelen, van elke leerling een ouder of broertje/zusje. Ik had geluk, want omdat ik jarig was mochten allebei mijn ouders en mijn broertje mee op de boot! Tijdens de bootreis heb ik nieteens zo veel met mijn ouders gepraat, er werd de hele tijd door allemaal media mensen gevraagd of ik wat wilde vertellen, hun wilde rondleiden of of ik geïnterviewd wilde worden. Dat was allemaal echt heel leuk, ik was er ook helemaal niet zenuwachtig voor ofzo. Toen we eenmaal waren aangemeerd in Ijmuiden begon het afscheid eigenlijk pas. Dit heeft wel echt heel lang geduurd, ik heb nog een aantal mensen gebeld, en dat was wel fijn om even te kunnen doen. Het afscheid was voor mij wel heel zwaar, maar ik besef nog steeds niet dat ik iedereen een half jaar lang niet ga zien. Ik had van alle vrienden en vriendinnen en andere mensen thuis al afscheid genomen voor zondag, dus dit was echt een familiedag. Dat was eigenlijk wel fijn (:
Toen we de boot op moesten was iedereen in tranen. We zijn toen met z’n allen op het achterdek gaan zitten, en hebben heel veel steun aan elkaar gehad. Vanaf dat moment begonnen de wachten.
Ik heb elke dag wacht van 8-12 ’s ochtends en ’s avonds. Tussen de avond- en ochtendwacht door slaap ik, en overdag slaap ik stukjes, en andere stukjes kijken we films, lezen we boeken of doen we spelletjes. Omdat de lessen pas echt beginnen nadat we op Tenerife zijn geweest, bestaat ons leven dus uit wachten, slapen en eten. Daarmee heb ik mijn donderdag, vrijdag en zaterdag gevuld.
Vannacht zijn we aangemeerd en vandaag hebben we eerst het schip opnieuw schoongemaakt omdat er misschien een hygiëne-inspectie zou komen, en daarna zijn we het stadje ingegaan. Dat kwam eigenlijk neer op naar de Mac Donalds gaan, omdat er daar internet was en iedereen eigenlijk toch de artikels wilde zien en even op facebook enzo. Op dit moment is het internet weer uitgevallen omdat iemand de stekker eruit heeft getrokken. We stelen ons internet namelijk van onschuldige mensen die toevallig hier in de buurt wonen (:
Op dit moment heb ik verder niks speciaals te vertellen en ik zal proberen voordat ik weg ga nog iets te schrijven, maar anders horen jullie over iets meer dan 2 weken weer iets van mij!
Groetjes, en veel plezier in het koude Nederland!

  • 01 November 2011 - 05:23

    Maarten -vader Joost:

    Dat ik nu de eerste mag zijn die op jouw verslag reageert! Ik ben ook jou vergeten te feliciteren op donderdag, het was ook zo'n hectische dag... Dus bij deze: nog van harte!
    Je blog is bijzonder leuk om te lezen, op die manier kan ik als ouder, al is het niet jou ouder, meeleven met jullie. Fijn dat je niet hoeft te schrijven over zeeziekte en zelfs trek had in MacDonalds na de eerste zeedagen... Ahoy!

  • 01 November 2011 - 12:19

    Caroline Couperus:

    Hoi Evie, hier de moeder van Sietske! Nog van harte met je verjaardag! Heb je leuke verslag gelezen, hopelijk gaan jullie snel ECHT op weg naar Tenerife! Houd je Sietske een beetje in de gaten?! ; ) Groetjes, behouden vaart!

  • 04 November 2011 - 14:03

    Rianne:

    Hallo Evie,
    Hier een berichtje van je 'oude' juf.
    Wat onzettend leuk en spannend dat je deze reis mag maken! Leuk om je verhalen zo te kunnen volgen!
    Heel veel plezier en succes!
    Groetjes, Juf Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evie

School at Sea!

Actief sinds 25 Sept. 2011
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 50001

Voorgaande reizen:

30 April 2013 - 28 Mei 2013

Sevilla

23 Oktober 2011 - 28 April 2012

School at Sea

Landen bezocht: